MM parkour

Často kladené dotazy

Co je parkour?

Parkour je nesoutěživá disciplína, která vznikla ve Francii. Obsahuje principy a techniky pro pohyb ve tvém prostředí pro překonávání překážek jakéhokoliv druhu, ať už fyzických nebo psychických. Fyzický aspekt parkouru představují praktické techniky pohybu vedené myšlenkou úniku. Parkour tě například naučí, jak při útěku získat náskok a výhodu před tím, kdo běží za tebou. Metody parkouru zahrnují běh, lezení, skákání, šplhání a další způsoby zachycení se, uchopení, zavěšení, převalení a držení rovnováhy, které se používají jak v městském, tak přírodním prostředí. Cvičenec parkouru (tzv. traceur – čti trasér) se snaží zdokonalovat své schopnosti ve všech výše uvedených dovednostech tak, aby je mohl v případě potřeby použít.

Jaké jsou hodnoty parkouru?

Každý traceur vyjadřuje myšlenky "Chci být silný, abych byl užitečný" a "Začínáme spolu, končíme spolu". To jsou hodnoty, které se předávají, abychom byli užiteční a fungovali jako tým a společně.

Co se na tréninku naučím?

Vše od základních technik až po složitější pohyby. Při tréninku také předávám filozofii parkouru. Každý trénink obsahuje i posilovací a kondiční cvičení a stretching.

Kdo se může tréninku zúčastnit?

Trénuji pouze děti ve věku od 9-12 let. Abys s parkourem začal, můžeš být na jakékoli úrovni pohybové průpravy, doporučená je základní zdatnost v rámci tělocviku.

Kde se trénuje? Uvnitř nebo venku?

Začátečníci trénují první pololetí v tělocvičně. V květnu a červnu už se dá chodit ven na místa, která se mi pro trénink osvědčila a jsou bezpečná.

Jak fit musím být, abych začal s parkourem?

Jednou z nejčastějších věcí, co slyšíme od lidí, kteří o tréninku parkouru přemýšlí, je: "Počkej, až budu víc fit, musím ještě chodit posilovat a trénovat do tělocvičny." Pravda je však to, že začít můžeš hned. Pokud opravdu chceš trénovat parkour, tak začni hned. Není potřeba žádná speciální fyzická zdatnost. Můžeš začít trénovat z jakékoli úrovně fyzické zdatnosti, ať máš naposilováno, hraješ fotbal, nebo neděláš vůbec nic. Je jasné, že čím zdatnější, silnější a vytrénovanější jsi, tak tím rychleji budeš postupovat, ale začít můžeš z jakékoli úrovně. Nejlepší způsob, jak se připravit na trénování parkouru, je začít ho trénovat!

Musím se před začátkem účasti na tréninku někam zaregistrovat?

Ano, tréninky jsou pololetní. Před prvním tréninkem je třeba nechat tvého zákonného zástupce vyplnit a podepsat přihlášku a zaplatit kurzovné. Přesné instrukce dostaneš e-mailem po registraci zde: Registrace na trénink. Pokud chceš chodit na víc tréninků v týdnu, stačí vyplnit 1 přihlášku, kde zaškrtáš příslušné časy tréninku, ale kurzovné se násobí počtem jednotlivých hodin, na které budeš chodit. (Pokud je kapacita daného času naplněna, zkus vybrat jiný. Když jsou plné všechny tréninky, zkus se sem vrátit koncem ledna, kdy se obvykle několik míst uvolní.)

Je možné se na trénink přihlásit i během roku?

Ano, je to možné, pokud není naplněna maximální kapacita tréninku. Uhradíš pak jen v daném pololetí zbývající počet tréninků. Mrkni, zda jsou ještě nějaká volná místa zde: Registrace na trénink.

Je možné přijít se na trénink jen nezávazně podívat, popř. si jeden trénink vyzkoušet?

Ano, je to možné. Můžeš si s námi jeden trénink vyzkoušet zdarma. Je potřeba ale dát dopředu vědět, že chceš přijít, a to na e-mail nebo přes Facebook.

Kdo mě bude trénovat?

Trénovat tě vždy bude Michal Morávek a jeden z jeho asistentů.

Co dalšího potřebuju vědět o tréninku?

Budeš potřebovat pohodlné oblečení, které nikde nepne, a hlavně pohodlné sportovní boty, co nekloužou a nepadají z nohy!
Je dobré mít láhev s pitím, u parkouru se hodně zapotíš.
Na trénink je třeba chodit včas. Když bude dobré počasí, můžeme jít cvičit někam ven a ty nás pak už třeba nenajdeš.

Co bych měl mít na sobě?

Cokoli, v čem se cítíš pohodlně a co neomezuje tvůj pohyb! Nejlepší jsou tričko a tepláky, protože jsou pohodlné a chrání před drobnými odřeninami a škrábanci.

Potřebuju nějaké zvláštní vybavení? Co boty?

Výhodou parkouru je, že nemusíš nic investovat do vybavení. Žádné zvláštní chrániče se nenosí, jenom by překážely a necítil by ses při tréninku dobře. Parkour je součástí běžného životního stylu a dne. Boty to chce sportovní, co nekloužou, dobře drží na noze a nebarví parkety v tělocvičně. Nejlepší je běžná sálová obuv na tělocvik.

Kolik stojí tréninky?

Za školní pololetí se platí 1700 Kč. Pokud se přihlásíš v průběhu pololetí, cena se snižuje poměrně podle počtu zbývajících tréninků.

Kdy a kde se konají tréninky? Jak dlouho trénink trvá?

Tréninky se konají v pronajaté tělocvičně Obchodní akademie v Šamánkově ulici v Liberci, stanice tramvaje "Průmyslová škola", od 3. týdne v září do 2. týdne v červnu. Jeden trénink trvá 60 minut. Po natrénování základních dovedností a technik v tělocvičně (tj. asi po prvním pololetí) se dle počasí trénink v tělocvičně může kombinovat s tréninkem venku.

Můžu se při tréninku zranit nebo si něco zlomit?

To je jeden z nejčastějších dotazů. Dosud se na našich trénincích nikdo nijak vážně nezranil. Kromě občasných modřin a odřenin. Zranit se nechce nikdo, ale jako u žádného tělesného cvičení nelze zranění vyloučit ani u parkouru. Pro minimalizaci rizika a prevenci úrazu je třeba se držet tří hlavních zásad:

  1. Nezkoušej dělat pohyby, pro které ještě nemáš natrénováno. Sám nejlépe víš, jak se cítíš. Nejhorší je přílišné nadšení nebo snaha udělat na někoho dojem. Musíš mít trpělivost a být opatrný.
  2. Netrénuj, když se cítíš unavený.
  3. Při tréninku se vždy podívej na povrch a objekty, na kterých se bude trénovat. Musí být stabilní a bez ostrých hran.

Pokud se pod mým dohledem budeš držet těchto zásad, tak je riziko zranění velmi malé a je podobné běžnému riziku při hodinách tělocviku.

Pořádáte soukromé tréninky pro jednotlivce, skupiny nebo prezentace pro firmy na firemních akcích?

Ano, není problém se domluvit. Můžeme předvést prezentaci parkouru nebo základní trénink na firemní akci, dětské party apod. Parkourové exhibice často děláme např. na firemních rodinných dnech. Napište mi mail.